Al onze campers rijden op diesel, let dus op dat je onderweg ook diesel tankt! De meeste campers hebben een dieseltank met een inhoud van 90 liter. Dit is genoeg voor ruim 900 kilometers. Bij sommige campers moet je naast diesel ook Ad Blue tanken. Dit gaat in een aparte tank en is ervoor om de uitstoot van de camper schoner te maken.
Tanken en tol
Hoe werkt het met tanken en tol? Je vindt hier alle antwoorden.
Bij sommige campers moet je naast diesel ook Ad Blue tanken. Dit gaat in een aparte tank en is ervoor om de uitstoot van de camper schoner te maken. In de Ad Blue tank gaat ongeveer 7 liter Ad Blue. De tank heeft geen meter maar op het dashboard wordt een signaal gegeven wanneer je Ad Blue moet bijtanken. Bij elk groot tankstation kun je Ad Blue tanken aan de slang, maar je kunt ook 5 liter vaatjes kopen. Handig om onderweg bij te vullen. De Ad Blue tank vind je onder de dieseltank en herken je aan de blauwe dop. Als het dashboard aangeeft dat de Ad Blue tank moet worden bijgevuld, vul dan altijd minimaal 5 liter Ad Blue bij. Het verbruik is ongeveer 1 liter per 100 kilometer. De kleinere campers gebruiken 1 liter per 200 km.
Ja, graag na je vakantie de camper volgetankt met diesel en Ad Blue terugbrengen.
Tango, Vlamoven 23 in Arnhem (1 km van Topcamperverhuur) Esso Express Arnhem, Lange Water 2 in Arnhem (2 km van Topcamperverhuur) Shell Arnhem, Westervoortsedijk 71A in Arnhem (1 km van Topcamperverhuur)
Wij voorzien onze Top campers niet van vignetten voor Oostenrijk of Zwitserland. Het kan zijn dat eerdere reizigers een vignet hebben gekocht. Is het vignet nog geldig, dan kun je hiervan gebruik maken.
Al onze campers hebben een milieuvignet voor Duitsland en de Franse binnensteden. Voor Duitsland is dit een stikker met klasse 4, voor Frankrijk is het de Crit’Air nr 2.
De ferry’s naar Zweden en Noorwegen dien je vooraf op kenteken van de camper te reserveren. Houd er rekening mee dat een uitgeklapte fietsendrager extra ruimte in neemt op de ferry, waar je voor moet betalen. In Noorwegen en Zweden heb je veel tolwegen en kleine veerpontjes die je niet vooraf kunt betalen. Betaling van deze tolwegen en veerpontjes gaat via het kenteken van de auto of via een tolkastje. In onze campers zit een tolkastje voor Noorwegen, sommige delen van Zweden en de brug van Denemarken naar Zweden. Dit systeem heet Brobizz. Meer informatie vind je op www.brobizz.com.
Het tolkastje registreert automatisch wanneer je met de camper op een tolweg, veerpont of tolbrug komt. Deze kosten worden onmiddellijk bij ons in rekening gebracht. Aan het einde van de reis heeft Topcamperverhuur een overzicht van de tol die tijdens de reis geregistreerd is door het tolkastje. Wij rekenen de tolkosten om en brengen deze bij de huurder in rekening. Het kan zijn dat er achteraf extra tolkosten binnenkomen, dit kan gebeuren wanneer een tolkast onderweg niet goed registreert of wanneer een tolweg alleen achteraf via kentekenregistratie tolkosten in rekening brengt. Het tolkastje dat wij gebruiken is van Brobizz. Kijk vooraf altijd op de site Brobizz.com welke diensten ze aanbieden en tegen welke kosten.
Je kunt altijd je eigen tolkastje gebruiken voor Scandinavië. Laat ons bij vertrek weten dat je ons kastje niet gaat gebruiken, wij moeten het kastje dan weghalen bij de voorruit.
De camper beschikt niet over een tolkastje voor Italië, Frankrijk, Spanje en Portugal. Deze kunt u eenvoudig aanvragen via de ANWB of de franse tolprovider FULLI. Wij geven u graag het kenteken van de camper als u dit kastje aanvraagt. Op de dag van vertrekt kunt u altijd nog het kenteken online aanpassen op de website van de tolprovider.
Wanneer je zelf een ticket boekt voor bijvoorbeeld de Oresund brug, dien je bij passage de juiste doorgang te nemen bij de toegang tot de brug. Niet de doorgang voor abonnementhouders of houders van een tolkastje. Dit om te voorkomen dat je eigen ticket niet wordt gebruikt en de registratie via het tolkastje gaat. Achteraf is restitutie van teveel betaalde tol niet mogelijk en moeten wij helaas de gemaakte tolkosten in rekening brengen.
Er komen regelmatig bekeuringen binnen voor snelheidsovertredingen, parkeerboetes, niet betaalde tol of gebruik milieuzone’s in bijvoorbeeld Zweden. Deze overleggen wij altijd met de huurder. De kosten zijn altijd voor de huurder.
Topcamperverhuur maakt gebruik van het Fulli systeem waarmee de tol geregistreerd wordt in Frankrijk, Spanje, Italië en Portugal. Bij terugkomst verrekenen wij de tol zonder toeslag zoals het systeem dit geregistreerd heeft.
Vanaf 2025 wordt er geen tolkastje meer aangeboden voor Zuid Europa. Je kunt via ons wel een aanvraagformulier krijgen om een badge aan te vragen, elke huurder kan kosteloos een kastje aanvragen in Frankrijk.
Indien de tolregistratie niet gewerkt heeft, kan het zijn dat de registratie achteraf via het kenteken verloopt. In sommige gevallen kan het een half jaar duren voordat Topcamperverhuur de rekening van de tolkosten krijgt. Gelukkig is dit zelden het geval, maar wij brengen deze kosten dan wel bij de huurder in rekening.